بخش های مختلف ترانسفورماتور

کاردان ترانس نمایندگی ایران ترانسفو

انواع ترانسفورماتور توزیع ، ترانس کم تلفات ، ترانس خشک

ترانسفورماتور هرمتیک ، ترانس تکفاز

بخش های مختلف ترانسفورماتور

بخش های مختلف ترانسفورماتورهای در زیر به صورت خلاصه معرفی شده است. جزئیات بیشتر در کاتالوگ های ایران ترانسفو ارائه شده است. کاتالوگ های ایران ترانسفو از طریق کاردان ترانس نمایندگی ایران ترانسفو در دسترس است.

بخش های مختلف ترانسفورماتور : مخزن(تانک)

به منظور حفاظت از قسمت موثر ترانسفورماتور و تقویت عایقی و انتقال حرارت از طریق روغن از مخزن ترانسفورماتور استفاده میشود که مجموعه سیم پیچی و هسته در داخل آن قرار می گیرد. هسته در یک ترانسفورماتور وظیفه ایجاد مسیر مناسب عبور شار و سیم پیچ وظیفه تبدیل ولتاژ را به عهده دارد. ترانسفورماتور روغنی دارای سیستم خنک کننده طبیعی است بدی منظور برروی مخزن ترانسفورماتور پره هایی نصب می گردد تا سرعت خنک سازی را افزایش و تسهیل بخشند.

بخش های مختلف ترانسفورماتور : کنسرواتور(منبع انبساط)

به منظور انجام تنفس در هنگام انبساط و انقباض روغن کنسرواتور برروی مخزن ترانسفورماتور نصب می گردد.

بخش های مختلف ترانسفورماتور : بوشینگ ها

از بوشینگ ها جهت اتصال ترانسفورماتور به شبکه و نیز حفظ فاصله عایقی  بین بدنه ترانسفورماتور و سیم ها و کابل های رابط استفاده می شود.

بخش های مختلف ترانسفورماتور : تپ چنجر

کلید تنظیم ولتاژ غیر قابل تغییر زیر بار و ولتاژ بوده و می توان تغییرات جزیی ولتاژ شبکه را توسط تغییر نقاط اتصال سیم پیچ فشار قوی برطرف کرد به نحوی که ولتاژ مورد استفاده مصرف کننده (380 ولت سه فاز و 220 ولت تک فاز) تامین گردد.

بخش های مختلف ترانسفورماتور : نشان دهنده سطح روغن(روغن نما)

نمانگر سطح حداکثر، حداقل و عادی روغن است و چنانچه سطح روغن موجود در ترانسفورماتور از حد مجاز پایین تر آید می بایست روغن تا سطح مجاز اضافه گردد. در دما 20+ درجه سانتیگراد عقربه روغن نما برروی عدد 20+ قرار می گیرد.

بخش های مختلف ترانسفورماتور : رطوبت گیر یا سیلیکاژل

به منظور عمل تنفس در هنگامگرم و سرد شدن سیم پیچ ها و روغن ترانسفورماتور و برای جلوگیری از ورود رطوبت هنگام تنفس ترانسفورماتور، از محفظه ای که در آن ذرات سیلیکاژل وجود دارد استفاده می شود. ذرات سیلیکاژل در حالت عادی به رنگ آبی تیره است و در اثر جذب رطوبت فاسد شده و به رنگ صورتی و سفید تغییر رنگ می دهد.

در صورتی که روغن ترانسفورماتور به داخل محفظه سیلیکاژل نفوذ کند، ذرات سیلیکاژل را فاسد و رنگ آن را به قهوه ای تیره تبدیل میکند.

بخش های مختلف ترانسفورماتور : شیر نمونه برداری و تخلیه روغن

جهت تخلیه و یا تصفیه روغن ترانسفورماتور ها در مواقع لزوم از شیر نمونه برداری و تخلیه روغن استفاده می شود.

بخش های مختلف ترانسفورماتور : ترمینال زمین

اتصال زمین به بدنه ترانسفورماتور از طریق پیچ مخصوص اتصال زمین انجام می گیرد. معمولا یکی روی درپوش ترانسفورماتور بوده و دیگری زیر مخزن ترانسفورماتور قرار دارد که بایستی هر دو به سیم ارت اتصال یابد.

بخش های مختلف ترانسفورماتور : برقگیر آرماتور(میله ای یا شاخکی)

برقگیر آرماتور(میله ای یا شاخکی)، بوشینگ فشار متوسط ترانسفورماتور را در برابر اضافه ولتاژ حفاظت می کند. برقگیر آرماتور از دو میله فلزی شاخکی که نسبت به هم دارای یک فاصله هوایی است تشکیل می شود و در دو سر بوشینگ فشار متوسط ترانسفورماتور نصب می گردد. و بدین ترتیب طول مقره های فشار متوسط ترانسفورماتور را به طور مصنوعی قدری کوتاه می کند. در این صورت اگر به دلیلی ولتاژ شبکه زیاد شود تخلیه الکتریکی بین دو الکترود ایجاد می شود و چون الکترود پایین تر از ایزولاتور به بدنه ترانسفورماتور و بدنه ترانسفورماتور نیز به زمین اتصال دارد موج جریان حاصل از صاعقه یا عوامل دیگر را به زمین منتقل می کند.

در صورت عدم استفاده از این برقگیر، اضافه ولتاژ باعث ایجاد جرقه بین دو سر مقره عبوری شده و این جرقه منجر به سوزاندن سطح خارجی آن می شود. فاصله داخلی بین جرق گیر ها در هر بوشینگ فشار متوسط در سطوح ولتاژی 20،11 و 33 به ترتیب 155،85 و220 میلیمتر است.

بخش های مختلف ترانسفورماتور : پلاک مشخصات

به منظور معرفی مشخصات ترانسفورماتور نصب می گردد که حاوی اطلاعات به شرح ذیل است.

  • نوع ترانسفورماتور
  • شماره استاندارد
  • نام کارخانه سازنده
  • شماره سریال سازنده
  • تاریخ ساخت
  • تعداد فاز
  • توان نامی
  • فرکانس نامی
  • ولتاژ نامی
  • جریان نامی
  • نحوه اتصال و گروه برداری
  • امپدانس ولتاژ برحسب درصد
  • نوع سیستم خنک کننده
  • وزن کل
  • وزن روغن
قطعات تشکیل دهنده ترانس

1.کنسرواتور
2. نشاندهنده سطح روغن
3. رطوبت گیر یا سیلیکاژل
4. بوشینگ فشار ضعیف
5. پلاک مشخصات
6. ناودانی
7. دریچه نمونه برداری از روغن
8. ترمینال زمین
9. چرخ دو جهته
10. پلاک ترمینال ها
11. تپ چنجر
12. چشمی برای اتصال به جرثقیل
13. بوشینگ فشار متوسط
14. برقگیر شاخکی

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا خرید ترانسفورماتورهای ایران ترانسفو ، ترانسفورماتور توزیع ، ترانس کم تلفات ، ترانس خشک ، ترانسفورماتور هرمتیک ، ترانس تکفاز با کارشناسان کاردان ترانس ( نمایندگی ایران ترانسفو ) تماس حاصل فرمایید. نمایندگی ایران ترانسفو

فروشگاه آنلاین ترانس ایران ترانسفو

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا