چرا از ریکلوزر یا رکلوزر (Recloser) در شبکه توزیع استفاده می شود؟

ریکلوزر یا رکلوزر (Recloser) در شبکه های توزیع هوایی

دلیل اصلی استفاده از ریکلوزر یا رکلوزر (Recloser) چیست؟ به دلیل گستردگی شبکه های توزیع، به هنگام قطع خطوط توزیع، یافتن نقطه اتصال کوتاه شده و جداسازی محدوده خطا به وسیله اپراتور وقت گیر است. لذا برای کاهش زمان خاموشی و برق رسانی سریع به مشترکین در شبکه های توزیع هوایی، از تجهیزلت مختلفی از جمله ریکلوزر یا رکلوزر (Recloser) و سکشنالایزر استفاده می شود.

خطاهای رخ داده در شبکه های توزیع هوایی عمدتا از نوع گذرا هستند و این امکان وجود دارد که این خطاها در کوتاه ترین زمان ممکن برطرف گردند. این حالت در مناطقی که صاعقه (رعد و برق) زیاد رخ می دهد و یا خطوط برق از میان درختان در مناطق جنگلی و یا زمین های کشاورزی عبور کرده اند بیشتر رخ می دهد. پس از وقوع خطا و قطع شدن خط، مراکز دیسپاچینگ فوق توزیع بعد از مطلع شدن از قطع حفاظتی خط توسط اپراتور پست 63 کیلوولت یا توسط نرم افزار اسکادا در پست هایی که اتوماسیون هستند به مرکز کنترل دیسپاچینگ توزیع اطلاع می دهند و دیسپچرهای مرکز کنترل دیسپاچینگ توزیع نسبت به بررسی شبکه در نقشه مانور از قبیل اینکه هوایی یا زمینی است اقدام می نمایند و در صورتی که کل و یا قسمت عمده شبکه قطع شده هوایی باشد جهت وصل مجدد برق با هماهنگی مرکز کنترل دیسپاچینگ بالا دستی اقدام می نمایند. که امکان دارد خطای رخ داده گذرا باشد و با وصل مجدد برق خط برقدار شود که این عملیات حدود 5 دقیقه خاموشی شبکه را در بردارد. برای کاهش خاموشی و وصل مجدد خط در زمان کوتاه از دستگاهی به نام ریکلوزر یا رکلوزر (Recloser) استفاده می شود

ریکلوزر یا رکلوزر (Recloser) در لغت به چه معناست؟

ریکلوزر یا رکلوزر (Recloser) در لغت به معنی یک سیکل باز و بسته شدن بوده و زمانی از لفظ ریکلوزر یا رکلوزر (Recloser) استفاده می شود اشاره به تجهیزی است که به طور خودکار یک سیکل باز و بست را انجام می دهد. با این توضیحات می توان دستگاه ریکلوزر را به شرح ذیل معرفی نمود:

ریکلوزر یا رکلوزر (Recloser) کلید های قطع و وصل زیر اتصال کوتاه هستند که ضمن تشخیص خطا در خطوط فشار متوسط توسط رله، قابلیت قطع و وصل شدن مجدد جریان خطا را بصورت آنی و تاخیری در یک یا چند سیکل متوالی دارند.

موارد و نکاتی مهم در خصوص نحوه عملکرد رکلوزر (Recloser)

الف) به طور اتوماتیک یا توسط اپراتور زیر بار قطع می شود.

ب) به طور اتوماتیک یا توسط اپراتور زیر بار وصل می شود.

ج) به صورت اتوماتیک یا توسط اپراتور می تواند خط دارای اتصال کوتاه را وصل کند.

د) به صورت اتوماتیک می تواند خط دارای اتصال کوتاه را قطع کند.

ه) به صورت مکانیکی می توان آن را با استفاده از مکانیزم لاک اوت باز کرد و از هر گونه بسته شدن آن جلوگیری به عمل آورد.

تنظیم تعداد قطع و وصل های ریکلوزر در شبکه های مختلف متفاوت بوده و دارای یک دستورالعمل یکسان و مشخص نمی باشد.

کلید ریکلوزرهای موجود در ایران دارای محفظه قطع خلاء بوده که معمولا در یک تانک با عایق SF6 قرار گرفته اند.

رکلوزر پارس سویچ ریکلوزر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا