کات اوت فیوز ، انواع و اجزای تشکیل دهنده آن

کاردان ترانس نمایندگی ایران ترانسفو

انواع ترانسفورماتور توزیع ، ترانس کم تلفات ، ترانس خشک

ترانسفورماتور هرمتیک ، ترانس تکفاز

انواع کات اوت فیوز

کات اوت فیوز

لازمه عملکرد صحیح و مطلوب سیستم قدرت ، رفع خطاهای به وجود آمده در کوتاه ترین زمان ممکن است. کات اوت فیوزها به عنوان عنصر محدود کننده جریان خطا نصب می گردد و جریان های خطای ناشی از اتصال کوتاه اضافه بار را قطع می نماید.

کات اوت فیوزها داری یک عنصر ذوب شونده هستند که به هنگام عبور جریان خطا و در اثر افزایش دما ذوب شده و جریان عبوری از آن قطع می شود. گستردگی کاربرد این کلید غیر قابل قطع زیر بار به دلیل سهولت نصب روی انواع پایه و ارزانی نسبت به کلیدهای قدرت و سبکی و سهولت سرویس نگهداری این کلید است.

انواع کات اوت فیوزها به شرح زیر است.

انواع کات اوت فیوز

الف – انواع کات اوت فیوز از لحاظ ساختمان

کات اوت فیوزها از لحاظ ساختمان به دو دسته روغنی(پرشده از مایع) و افتادنی تقسیم بندی می شود. در فیوز های نوع روغنی عنصر ذوب شونده در داخل مایع و در محفظه ای کاملا آب بندی شده قرار دارند.از این نوع فیوز ها در مکان هایی با رطوبت و آلودگی  بالا استفاده می شود. کات اوت فیوزهای افتادنی نیز خود به سه دسته عمده باز، بسته و فنری تقسیم بندی می شوند.

در کات اوت فیوزهای نوع باز،لینک فیوز بین دو نگهدارنده قرار داشته و در نوع بسته در داخل محفظه ای بسته محصور است.در کات اوت فیوزهای نوع فنری لینک فیوز توسط دو فنر تحت فشار به پایه فیوز متصل می گردد. وجود فنرها، باز شدن  جداسازی مدار را به هنگام عملکرد فیوز تضمین می کند.همچنین می توان از کات اوت فیوزها با قطع سه فاز همزمان نیز بهره برد.

ب – انواع کات اوت فیوز از لحاظ سرعت عملکرد

المان کات اوت فیوزها از لحاظ مشخصه عملکرد زمانی در برابر جریان های خطا طبق استاندارد2-60282 IEC به دو دسته تندکار K و کند کار T تقسیم بندی می شوند. نوع دیگری از کات اوت فیوزها با نام تند کند  TK ساخته می شود.

بر روی پلاک مشخصات کات اوت فیوزها اطلاعات به شرح ذیل درج می گردد.

1.نام و علامت مشخصه تولید کننده

2. نوع فیوز 

3. محدوده ولتاژ اسمی

4. جریان مداوم مجاز

5. سطح عایقی

6. ظرفیت شکست(قطع)

7. شماره سریال

8. سال تولید

9. فرکانس نامی

اجزای اصلی کات اوت فیوز

پایه نصب

این عنصر قسمت ثابت فیوز است و تمامی بخش های دیگر کات اوت فیوز بر روی آن نصب می گردند. همچنین این پایه فاصله عایقی کات اوت فیوزها را نسبت به زمین تامین می کند.

مقره اتکایی

از مقره اتکایی به عنوان نگهدارنده کنتاکت ها و همچنین عایق نمودن کنتاکت های برقدار از ساختار فلزی استفاده می شود.

پایه فیوز

این قسمت هادی جریان بوده و ارتباط بین لینک فیوز و سیستم را تامین می کند.

فیوزگیر(دسته کات اوت)

بخش متحرک کات اوت فیوزها که وظیفه ارتباط بین لینک فیوز و پایه های اتصال فیوز را به عهده دارند فیوز گیر نامیده می شوند.

لینک فیوز

المان لینک فیوز در اثر اضافه جریان، ذوب شده و موجب قطع مدار می شود. لینک فیوز به همراه المان فیوز داخل آن اصلی ترین بخش کات اوت فیوزها است.

1.پایه نصب

2. مقره اتکایی

3. پایه فیوز

4. فیوز گیر

5. لینک فیوز

6. ترمینال

انواع کات اوت فیوز

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا خرید ترانسفورماتورهای ایران ترانسفو ، ترانسفورماتور توزیع ، ترانس کم تلفات ، ترانس خشک ، ترانسفورماتور هرمتیک ، ترانس تکفاز با کارشناسان کاردان ترانس ( نمایندگی ایران ترانسفو ) تماس حاصل فرمایید. نمایندگی ایران ترانسفو

فروشگاه آنلاین ترانس ایران ترانسفو

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا