رکلوزر پارس سویچ و دژنکتور هوایی 

رکلوزر پارس سویچ ریکلوزر

رکلوزر پارس سویچ شامل یک کلید فشار متوسط هوایی و مجموعه تابلوی کنترل و حفاظت آن می باشد که عملیات وصل مجدد در صورت بروز خطا را در چند مرحله در شبکه های توزیع هوایی انجام می دهد. بدین ترتیب که در صورت بروز خطا در شبکه مورد پوشش رکلوزر پارس سویچ ، رله بکار رفته در آن، خطا را تشخیص و فرمان قطع را به کلید می دهد. کلید، شبکه را به مدت تقریباً یک ثانیه (50 تا 60 هرتز) قطع کرده و مجدد وصل می‌کند. اگر همچنان خطا وجود داشته باشد، مجدد فرمان قطع به کلید صادر می شود و این عمل را چند مرتبه انجام می‌دهد و اگر در هر مرحله از وصل، خطا بر طرف شده باشد که در حالت وصل باقی می‌ماند. در غیر اینصورت مجدد قطع می‌شود و زمانیکه تعداد قطع و وصل به اندازه تعریف شده (معمولا سه مرتبه) رسید باشد، قطع می‌ماند.

به طور معمول رکلوزر در قسمتهایی از شبکه توزیع نصب می شود که در فاصله دورتر از پست فوق توزیع قرار دارد.

ویژگی های رکلوزر پارس سویچ

  • مکانیزم فرمان از نوع مگنتی
  • بدنه مکانیزم کلید از ورق فولاد زنگ نزن (Stainless Steel)
  • پوشش سیلیکون رابر
  • مجهز به ترانسفورماتورهای جریان و سنسورهای ولتاژ
  • مجهز به رله حفاظتی جریان زیاد (Over Current) جهت خطوط شعاعی(HF1034) و رله حفاظتی جریان زیاد جهت دار  (Directional Over Current) به منظور خطوط حلقوی (HF1028)
  • مجهز به باطری شارژر برای باطری12AH  با ولتاژ 12VDC
  • مجهز به کانورتورDC/DC (24/120VDC)
  • دارای سیستم اتوماسیون RTU با پروتکل DNP3
  • امکان دریافت فرمان های دستی(Local) و یا از راه دور (Remote)
  • امکان از مدار خارج نمودن هرگونه فرمان به جز فرمان رله جریان زیاد
  • قابلیت خارج کردن ریکلوزر از مدار
  • برخورداری از کابل فرمان و تغذیه 24 رشته مجهز به سوکت مقاوم در برابر عوامل جوی
  • قابلیت نصب بر روی تیر یا دیوار(POLE MOUNTED)
  • برخورداری از بدنه و سقف دوجداره به منظور جلوگیری از افزایش دمای غیرمجاز در داخل تابلو کنترل در اثر تابش مستقیم نورخورشید و حفاظت از تجهیزات و ادوات الکترونیکی داخل آن

اجزای رکلوزر پارس سویچ

کلید رکلوزر پارس سویچ :

کلید بکار رفته در رکلوزر پارس سویچ با عنوان PVR-B24/630  می باشد. این محصول مطابق استانداردهای IEC 62271-111، IEEE C37.60 و IEC 62271-1  طراحی و تولید شده است.

برای کلید اتوریکلوزر به دلیل نیاز به قطع و وصل های متوالی از مکانیزم فرمان مغناطیسی (مگنتی) استفاده شده است. این مکانیزم دارای تعدادی آهنربای دائم می باشد که عمل قفل سویچ در حالت وصل را ایجاد میکند و همچنین بوبین سیم پیچی شده ای در داخل آن تعبیه شده، که محور داخل مجموعه مگنت به کمک تخلیه خازن های قطع و وصل بر روی آن عمل قطع و وصل را انجام می دهد. این مکانیزم در سکسیونرهای هوایی هوشمند به طور مستقیم توسط الکتروموتور و در کلیدهای تابلویی از نوع فنر شارژ شده می باشد که نوع مگنت به مراتب سرعت عملکرد بالاتری دارد.

با توجه به قطع و وصل مکرر اتوریکلوزر در طی مدت نصب، تضمین سی هزار مرتبه مانور مکانیکی برای کلید رکلوزر پارس سویچ الزامی می باشد.  برای رسیدن به این هدف بهتر است قطع کننده مورد استفاده در این کلید از نوع خلا باشد. به این ترتیب در کلید PVR-B24/630  باتلهای خلا استفاده شده است.

تابلو کنترل و حفاظت رکلوزر پارس سویچ :

کلیدهای PVR-B24/630 پارس سویچ قابلیت سازگاری با انواع تابلو حفاظت و کنترل را دارا میباشد و در حال حاضر تابلو حفاظت و کنترل اتوریکلوزر توسط شرکت همیان فن ساخته و عرضه می شود.

جنس بدنه تابلو بکار رفته در رکلوزر پارس سویچ از نوع گالوانیزه با ضخامت 2 میلی متر با رنگ پودری اپوکسی پلی استر به روش الکترواستاتیک رنگ آمیزی شده است. درجه حفاظت تابلو IP57 می باشد.

تابلو در ابعاد ارتفاع  85، عرض 50 و عمق 35 سانتی متر و با وزن 77 کیلوگرم پیش بینی شده است که قابلیت نصب بر روی پایه و یا دیوار را دارد.

به منظور جلوگیری از افزایش دمای غیر مجاز در داخل تابلو کنترل در اثر تابش مستقیم نور خورشید و حفاظت از تجهیزات و ادوات الکترونیکی داخل آن، تمام بدنه داخلی تابلو با عایق حرارتی پوشانده شده و تمام بدنه و سقف آن به صورت دو جداره در نظر گرفته شده است.

روشنایی تابلو، ترموستات، فن و یا هیتر، پریز جهت موارد مورد نیاز از اجزای جانبی تابلوی حفاظت و کنترل رکلوزر پارس سویچ می باشد.

کابل فرمان و تغذیه رکلوزر پارس سویچ :

 جهت اتصال تابلو حفاظت و کنترل به کلید از یک کابل 24 رشته مجهز به سوکت مقاوم در برابر عوامل جوی استفاده می گردد .

سوکت اتصال سیستم فرمان رکلوزر :

سوکت مورد استفاده مدل HDC-HE-24، 400 ولت 16 آمپر می باشد.

سیستم اتوماسیون رکلوزر :

RTU با پروتکل DNP3 طبق دستورالعمل های توانیر با مشخصات زیر می باشد:

  • 16عدد ورودی دیجیتال، 4 عدد ورودی آنالوگ و  4عدد خروجی دیجیتال
  • امکان سنکرون چک دو طرفHV
  • نمایش جریان و ولتاژ بر روی LCD
  • امکان Configuration از طریق صفحه کلید یا کامپیوتر
  •  امکان اتصال به رله از طریق پورت  RS485 و  RS232

رله حفاظتی رکلوزر :

رله های حفاظتی رکلوزر پارس سویچ شامل رله اضافه جریان برای شبکه های شعاعی و یا رله اضافه جریان جهت دار برای شبکه های حلقوی و همچنین رله رکلوزر قابل تنظیم زمانی برای فاز، زمین و یا هر دو می باشد.

اهرم تریپ (قطع) دستی رکلوزر :

اهرم تریپ دستی به منظور قطع و قفل سویچ جهت سرویس استفاده می شود.

برقگیر رکلوزر :

براساس استاندارد 1-60099 IEC هرگاه تغییر ایزولاسیون خارجی به داخلی در شبکه برق ایجاد گردد، می بایست در محل وارد شدن هادی به داخل ایزولاسیون داخلی، برقگیر نصب شود. با توجه به جامد بودن عایق سویچ اتوریکلوزر در ارتباط با شبکه هوایی متصل به آن، می بایست در مقابل اضافه ولتاژهای سویچینگ و صاعقه حفاظت شود. برای این منظور باید حداقل 3 دستگاه برقگیر 20 کیلوولت در کنار اتوریکلوزر بین هر فاز نسبت به زمین (با اتصال زمین جداگانه) نصب شود.

ترانس ولتاژ تغذیه رکلوزر :

به منظور تأمین ولتاژ مورد نیاز تابلوی کنترل برای شارژ خازنها و باطری و سایر مصارف دیگر، یک دستگاه ترانسفورماتور ولتاژ  تغذیه 0.22/ 20 کیلوولت با ظرفیت 300 تا 500 ولت آمپر در کنار اتوریکلوزر قرار داده می شود. این ترانس تغذیه دوفاز بیرونی از محصولات کارخانه نیرو ترانس شیراز و از نوع خشک رزینی می باشد.

برد CVD رکلوزر :

اتوریکلوزر مدل PVR دارای 6 عدد سنسور ولتاژ در ترمینالهای ورودی و خروجی و همچنین 3 دستگاه ترانسفورماتور جریان بر روی ترمینال خروجی است. به منظور حفاظت از ترانس های جریان در حالت مدار ثانویه باز، سه عدد تریاک به همراه 3 عدد دیاک بار روی برد  CVD قرار داده شده است که در زمان جدا شدن سوکت اتصال سیستم فرمان ثانویه CT ها را اتصال کوتاه می کند. در خصوص سنسورهای ولتاژ به تعداد 6 عدد خازن بر روی برد تعبیه شده است تا با خازن بوشینگ خازنی داخل پل ها سری شده و با تشکیل مقسم خازنی ولتاژ مناسب رله های حفاظتی تابلو کنترل را تأمین نماید.

پیمایش به بالا