کلید تابلویی پارس سویچ (گازی – FP و خلا – VP4E)

کلید تابلویی پارس سویچ (گازی – FP و خلا – VP4E)

کلید تابلویی پارس سویچ (فشار متوسط) در دو نوع گازی و خلا در ردیف های ولتاژ نامی 3/7 الی 36 کیلوولت، جریان نامی 630 الی 2000 آمپر و قدرت قطع 16 الی 5/31 کیلوآمپر تولید و عرضه می شود. عنوان تجاری کلید تابلویی گازی پارس سویچ FP و کلید تابلویی خلا پارس سویچ VP4 است.

در کلید تابلویی گازی پارس سویچ از گاز SF6 به عنوان خاموش‌کننده جرقه، عایق بین دو کنتاکت و نگهدارنده ولتاژ استفاده می‌شود و به آن SF6 Circuit Breaker نیز گفته می شود. کلید تابلویی خلا که به آن Vacuum Circuit Breaker  یا Vacuum Interrupter می گویند، کلیدی است که کنتاکت های آن در یک محفظه خلا قرار دارند و خاموش شدن قوس در خلا صورت می گیرد.

کلید تابلویی پارس سویچ در دو مدل ثابت (Fix) و کشویی ( (Withdrawable، با امکان جانمایی مکانیزم فرمان از جلو ((Frontal و فرمان از پهلو (Lateral) و ولتاژ موتور و بوبین 48VDC، 110VDC، 220VDC و 220VAC طراحی و ارائه می شوند. در کلیدهای با مکانیزم فرمان از بغل، سمت راست یا چپ قرار گرفتن مکانیزم و همچنین فاصله فاز به فاز پل ها توسط متقاضی تعیین می شود. در کلیدهای نوع کشویی، کنتاکت‌های کلید از طریق بوشینگ‌ها به باس‌بارهای موجود در انتهای پانل متصل می‌شوند.

کلیه کلیدهای تابلویی گازی و کلیدهای تابلویی خلا فیکس و کشویی پارس سویچ دارای چرخ و ارابه می باشند.

در کلید تابلویی خلا نسبت به کلید تابلویی گازی به دلیل عدم استفاده گاز، احتمال انفجار و آتش سوزی کمتر است. کلیدهای تابلویی خلا نسبت به کلیدهای تابلویی گازی دارای قابلیت و تعداد عملکرد قطع و وصل بالاتری هستند. همچنین در کلید تابلویی خلا به دلیل این که فاصله بین کنتاکت های بالایی و پایینی آن کم است، سرعت عمل قطع بسیار بالا است. چون هیچ گازی برای یونیزه شدن در کلید تابلویی خلا موقع باز شدن کنتاکت ها وجود ندارد، لذا جرقه های شدید در این کلید ایجاد نمی شود. این کلیدها کاملاً آب بندی شده هستند و در نتیجه بی سروصدا بوده و هیچ گاه در معرض آلودگی هوا قرار نمی گیرند.

کلید تابلویی گازی پارس سویچ (FP)

کلید تابلویی گازی فشار متوسط شرکت پارس سویچ با عنوان FP، تحت لیسانس آلستوم فرانسه و با بالاترین کیفیت مطابق با استانداردهایIEC62271-100 ،BS5311 ، VDE670، UTEC64100 تولید شده و دارای گواهی تایپ تست از آزمایشگاه بین المللی CESI ایتالیا می باشد.

کلید تابلویی گازی FP پارس سویچ در رنج های استاندارد و طرح های زیر عرضه می شوند:

  • ولتاژ نامی 3/7 الی 36 کیلوولت، جریان نامی 630 الی 2000 آمپر و قدرت قطع 16 الی 5/31 کیلوآمپر.
  • با قابلیت اخذ فرمان از جلو یا فرمان از پهلو با رله پرایمر جریان اضافی نصب شده روی کلید
  • با امکان نصب سوئیچ فشار (سنسور افت فشار) روی هر یک از پلهای کلید برای نظارت بر فشار پل ها
  • به همراه قطعات کشوئی

ویژگی های کلید تابلویی قدرت گازی پارس سویچ (FP)

  • زمان نصب کم به دلیل طراحی مناسب
  • برخورداری از مکانیزم ساده و بدون نیاز به تعمیرات (نگهداری محدود به روغن کاری قطعات)
  • مجهز به چرخ روی ارابه و قابلیت بکارگیری به صورت کلید قدرت کشویی در تابلو های مربوطه
  • دسترسی شیر شارژ و دشارژ گاز و امکان بازرسی فشار گاز توسط یک مانومتر معمولی
  • عملکرد کاملا ایمن و بدون هیچگونه خطر به دلیل فشار نامی نسبتا پایین پلها (5/3 بار در 20 درجه سانتی گراد)
  • امکان تعویض و جایگزینی پل معیوب احتمالی با یک پل جدید در کمترین زمان به دلیل جدا بودن پلهای کلید قدرت گازی از یکدیگر
  • مجهز بودن هر پل از کلید قدرت گازی تابلویی به یک دریچه ایمنی مخصوص و در نتیجه حصول ایمنی بیشتر برای شرایط و فشار غیر نرمال
  • برخورداری هر پل از کلید قدرت گازی از ماده جاذب رطوبت و جذب رطوبت و گازهای به وجود آمده در اثر سوئیچینگ برای اطمینان از کیفیت گاز کلید قدرت
  • دوام مکانیکی بالا: کلید های قدرت FP از نوع Maintenance Free هستند و سرویس آن محدود به تعمیرکاری پل ها و روانکاری و بازدید مکانیزم خواهد بود. دوام مکانیکی کلید قدرت مطابق استاندارد IEC 62270-100 برابر 2000 بار قطع و وصل تعریف شده است، کلید های قدرت FP توانایی 5000 بار قطع و وصل را دارا می باشد (5/2 برابر توصیه شده در استاندارد) و این پارامتر کلید در لابراتوار بین المللی CESI ایتالیا تست گردیده است.
  • دوام الکتریکی بالا: عدم وجود فرسایش در کنتاکت های قوس به جهت طراحی بهینه و همچنین انرژی و طول کم قوس در کلید FP موجب می گردد که این نوع کلید از دوام الکتریکی مناسبی برخوردار باشد. پارامتر اصلی برای تعیین دوام الکتریکی کلید قدرت، مقدار و تعداد دفعات جریان قطع شده توسط کلید است.
  • برخورداری از مکانیزم فرمان BLRM در کلیدهای گازی پارس سویچ: کلید های قدرت FP به مکانیزم فرمان BLRM مجهز می باشند. مکانیزم فرمان BLRM که از انرژی ذخیره شده در فنر برای عملکرد بهره می جوید، از قابلیت اعتماد بالایی برخوردار بوده و تعمیرات آن محدود به روغنکاری قطعات متحرک می باشد.

به جهت قابلیت های بیش از حد معمول، مکانیزم فرمان BLRM در کلید های فشار قوی نیز به کار برده می شود و می تواند به صورت دستی و یا اتوماتیک (با استفاده یک الکتروموتور شارژر) شارژ گردد. این مکانیزم فرمان دارای تجهیزات الکتریکی مختلفی از جمله بوبین قطع، بوبین وصل، الکتروموتور شارژر، کنتاکتهای کمکی(6N0+7NC) و رله آنتی پمپاژ بوده و درصورت درخواست مشتری می تواند به رله آندر ولتاژ و سوئیچ افت فشار گاز مجهز گردد.

  • قابلیت نصب سوئیچ افت فشار گاز: در طراحی کلید تابلویی گازی FP محلی برای نصب سوئیچ افت فشار گاز پل در مواقع افت فشار گاز از حد نرمال 5 بار، در زیر هر پل در نظر گرفته شده است و بسته به درخواست مشتری روی پل های کلید نصب می گردد. این سوئیچ میتواند به صورت دو پله ای ارائه گردد. به این صورت که در واقع افت فشار و کاهش به 2.9 بار یک سوئیچ عمل کرده، سیستم آلارم را فعال نماید و در صورت ادامه کاهش فشار سوئیچ دوم فرمان قطع کلید را صادر نماید. لازم به ذکر است که ترمینالهای سوئیچ افت فشار طبق دیاگرام الکتریکی روی صفحه ترمینالهای کلید قدرت در اختیار مصرف کننده میباشد و مصرف کننده قادر است بسته به نوع طرح سیستم حفاظت از ترمینالهای سوئیچ افت فشار استفاده نماید.
  • قابلیت نصب انواع رله های پرایمری و ثانویه: طراحی کلید های قدرت FP و پل های آن طوری است که علاوه بر امکان استفاده از رله های ثانویه برای حفاظت شبکه، جهت نصب انواع مختلف رله های پرایمری که شبکه را در مقابل اضافه جریان و جریان اتصال کوتاه محافظت می نماید مناسب می باشد.

کلید تابلویی خلا پارس سویچ مدل VP4

کلید تابلویی خلا پارس سویچ VP4 جهت استفاده در پست های داخلی با عایق هوا طراحی و ساخته شده اند و توانایی قطع هر جریانی در شرایط نرمال و شرایط بروز عیب بخصوص قطع جریان اتصال کوتاه با پارامترهای درج شده در جدول مشخصات فنی آن را دارا می باشند.

کلید تابلویی خلا پارس سویچ به حالت پل ستونی طراحی شده و به دو صورت ثابت (Fix) یا کشویی ((Withdrawable می توانند استفاده شوند. کلید VP4 کشویی مجهز به ارابه کلید اتصالات پنجه گربه ای جهت عملکرد به صورت کشویی می باشد.

کلید تابلویی خلا پارس سویچ دارای مشخصه بارز سادگی و استحکام و عمر طولامی هستند و قطع جریان های نرمال با تعداد بالا و قطع جریان اتصال کوتاه در وضعیت خلا داخل قطع کننده (Interrupter) تاثیری ندارند.

کلید تابلویی خلا VP4E، از سری کلیدهای خلا 24 کیلوولت 1600-2500 آمپر و 25-31.5 کیلوآمپر است که امکان استفاده در شبکه هایی با تعداد قطع و وصل بالا و قدرت قطع زیاد را دارا می باشند. این کلیدها برای مقاصد وصل مجدد چند باره (Autoreclosing) مناسب بوده و دارای قابلیت اطمینان بالایی هستند.

نوع دیگر از سری کلیدهای تابلویی خلا پارس سویچ، دژنکتور خلا فرمان از پهلو تیپ VP4E  یا VP4E Side Connabd است که علاوه بر مزیت های کلیدهای VP4E دارای عرض کم بوده و مناسب برای تابلوهای کامپکت می باشند و به دو صورت فرمان از سمت راست و یا چپ قابل تحویل می باشند.

ویژگی های کلید تابلویی خلا پارس سویچ  (VP4)

  • کلید تابلویی خلا پارس سویچ ویژگی امکان استفاده در شبکه هایی که تعداد قطع و وصل بالایی را طلب می کنند (چه در سطح جریان نرمال و چه در سطح جریان اتصال کوتاه) را دارا می باشند.
  • کلیدهای قدرت برای مقاصد وصل مجدد (Auto reclosing) مناسب بوده و دارای قابلیت اعتماد بالایی است.
  • کلید تابلویی خلا پارس سویچ دارای طرح کمپکت و ابعاد کوچک با توجه به قدرت قطع و توانایی های آن است.
  • با توجه به قرار گیری باتل های خلا در داخل رزین، دژنکتور خلا برای استفاده در مناطق آلوده مناسب می باشد.
  • مکانیزم فرمان این تیپ کلید قدرت طوری طراحی شده که کمترین نیاز به تعمیر را داشته و پل هلای کلید نیازی به تعمیر ندارند.
  • این کلیدها برای قطع انواع بار بشرح:
  • جریان های اتصال کوتاه
  • خطوط در شرایط تحت بار و بدون بار
  • کابل ها در شرایط تحت بار و بدون بار
  • ترانسفورماتور در شرایط زیر بار و بدون بار
  • ژنراتورها در شرایط زیر بار و بدون بار
  • سیستم های کنترل اعوجاح
  • بانک های خازنی (قطع و وصل موازی)
  • و موتورهای با جریان راه اندازی بالاتر از 600 آمپر

کاملا مناسب بوده و تمام انتظارات مصرف کنندگان را برآورده می سازند.

  • استفاده از کلیدهای تابلویی خلا پارس سویچ در مدول های تابلویی: کلید تابلویی خلا پارس سویچ علاوه بر امکان استفاده در انواع تابلوهای فشار متوسط (که بدون هزینه اضافی و تغییرات قابل استفاده می باشد) براحتی در مدول پاور بلوک طرح ABB قابل نصب و استفاده می باشد.
  • مکانیزم فرمان کلیدهای تابلویی خلا پارس سویچ: مکانیزم فرمان کلیدهای قدرت سری VP4 از نوع فنری است که به صورت تک فرمان هر سه پل را قطع و وصل می نماید. انرژی لازم برای قطع و وصل از انرژی ذخیره شده در فنر مکانیزم فرمان تامین می گردد. مکانیزم فرمان فنری شامل یک فنر حلزونی و محفظه مربوطه، سیستم شارژ فنر، ضامن های قطع و وصل و مکانیزم ارتباطی است که نیرو را به پل ها منتقل می سازند.

بعلاوه قطعات مکمل دیگری مثل موتور شارژر، بوبین های قطع و وصل، کنتاکت کمکی و لوازم کنترلی دیگر روی مکانیزم، استفاده شده اند که غالبا در قسمت جلو مکانیزم فرمان قرار می گیرند و کاملا در دسترس اپراتور می باشند. به جهت زمان شارژ کم، مکانیزم فرمان کلیدهای سری VP4 علاوه بر مناسب بودن برای وصل مجدد، بمنظور وصل مجدد چند باره (Autoreclosing) نیز مناسب می باشند.

  • محفظه قطع کلید خلا: به دلیل فشار استاتیکی خیلی پایین محفظه قطع (Interrupter) در کلید خلا که حدود (7-) 10*2 میلی بار می باشد، یک فاصله کم مابین کنتاکت ثابت و متحرک (برای حالت قطع کلید) جهت دسترسی به استقامت عایقی مناسب و بالا کافی است و قوس در یکی از اولین صفرهای طبیعی منحنی جریان، قطع می گردد. به جهت فاصله کم مابین کنتاکت ها در کلید خلا و هدایت بالای پلاسمای بخار فلز کنتاکت، ولتاژ قوس در حد پایینی است.

زمان کم پایداری قوس در کلید خلا، انرژی کم قوس را به دنبال دارد که اثر ممتازی روی طول عمر کنتاکت ها و همچنین طول عمر اینتراپتر خلا دارد.

بازرسی دوره ای کلیدهای تابلویی خلا پارس سویچ:

فواصل سرویس و بازرسی با توجه به شرایط محیط، سیکل عملکرد و تعداد عملکرد تحت شرایط اتصال کوتاه و غیره تعیین می گردد. با بازرسی های منظم و دقیق تحت شرایط نرمال عملکرد، کلیدهای قدرت خلا بسته به نوع، عمر کاری تا 20000 بار قطع و وصل بیشتر را دارا می باشند.

بازرسی عملکرد کلی کلید- مکانیزم فرمان و باتلهای خلا بایستی بسته به شرایط محیط حدودا هر چهار سال یک بار انجام پذیرد. درصورتیکه تعداد قطع و وصل بیش از دو سه بار در روز باشد بازرسی های پس از 3500 بار عملکرد ضروری خواهد بود. در شرایط غیر معمول بخصوص محیط های آلوده و محیطهای با خوردگی بالا، لازم است بازرسی در فواصل کمتر از چهار سال انجام پذیرد. مراحل زیر برای انجام بازرسی توصیه می گردد ولی باید توجه داشت که بازرسی تنها محدود به چند مورد ذکر شده در ذیل نمی باشد.

  • چک کردن کلید از نظر هر نوع پدیده غیر معمول
  • آلودگی و گرد و غبار و اثرات محیطی روی کلید
  • بازرسی نمودن کلید از لحاظ صحت عملکرد کنترلها، اینترلاکها، بوبین های قطع و وصل، لوازم اعلام کننده و سایر تجهیزات
  • هیچ گونه تخلیه الکتریکی روی سطح خارجی پل کلید تحت ولتاژ سرویس نباید اتفاق بیفتد. این موضوع می تواند با بررسی وجود هر گونه نویز، احساس بوی اوزون و یا مشاهده هر گونه تخلیه در تاریکی مشخص گرد.

سرویس کلیدهای تابلویی خلا پارس سویچ:

  • سرویس مکانیزم فرمان باید بعد از 5000 بار عملکرد انجام گیرد. برای سرویس مکانیزم فرمان بعد از قطع کلید، دستگاه را خارج کرده و سپس:

الف- کلیه سطوح را تمیز کنید

ب- پنجه و محورهایی که لغزشی بوده و یا می چرخند را با گریس Isoflex Topas NB 52 و یا Mobil 28 گریسکاری مجدد نمایید. وضعیت بست ها، پین ها، محورها را چک کرده و سفت بودن پیچ ها را کنترل نمایید

ج- شرایط عملکرد مکانیزم فنری را چک نمایید

د- تست های عملکرد الکتریکی و مکانیکی را انجام دهید

2- برای سرویس پل های کلید قدرت

الف- سطوح مواد عایقی و اجزای هادی را تمیز کنید

ب- وضعیت پل ها، اجزای تشکیل دهنده و مقاومت اهمی آنها را چک نمایید

ج- برای تست کلید خلا بدون دمونتاژ می توان از تست کننده خلا VIDAR از شرکت Programma استفاده نمود. مقدار ولتاژ تست برای چک کردن فشار داخلی باتل (تحت شرایط قطع) باید برای کلید 12KV، 40KV DC و برای کلید 24KV، 60KV DC باشد

د- مجموع جریان های قطع شده توسط پل ها را جهت تعیین لزوم تعویض پل ها مطابق دفترچه راهنمای محصول بررسی نمایید

پیمایش به بالا