سکسیونر هوایی پارس سویچ (گازی قابل قطع زیر بار – PGL)

سکسیونر هوایی پارس سویچ

معرفی سکسیونر هوایی پارس سویچ (گازی قابل قطع زیر بار – PGL)

سکسیونر هوایی پارس سویچ (گازی قابل قطع زیر بار – PGL) ، PGL عنوان انحصاری محصول کارخانه پارس سویچ که یک سکسیونر گازي سرتیري است، می باشد. اصطلاح PGL مخفف Pole Mounted SF6 Gas Load Breaker Switch می باشد و به انواع سکسیونر هوایی ساخت شرکت پارس سویچ عنوان می شود. PGL به منظور قطع و وصل جریان بار درخطوط هوایی و سیستم هاي اتوماسیون شبکه هاي توزیع مورد استفاده قرار می گیرد. این سکسیونر از نوع پافر بوده و در آن از مکانیزم فنري براي قطع و وصل مدار استفاده می شود. سکسیونر هوایی PGL پارس سویچ در انواع:

  • سکسیونر هوایی گازی قابل قطع زیر بار ساده دستی
  • سکسیونر هوایی گازی قابل قطع زیر بار موتوري یا موتوردار
  • سکسیونر هوایی کنترل شده با RTU از راه دور (دارای اتوماسیون و یا اصطلاحا هوشمند)

و به صورت سکشنالایزر عرضه می گردند.

سکسیونر هوایی پارس سویچ برای جداسازی بخش های مختلف شبکه توزیع از یکدیگر و همچنین مدار مشترکین بزرگ و عموما مشترکین ولتاژ اولیه در شبکه های توزیع هوایی بکار گرفته می شوند.

سکسیونر پارس سویچ در سطوح ولتاژ و جریان مختلف تولید و استفاده می شوند. بدیهی است متناسب با سطح ولتاژ استاندارد شبکه توزیع کشور، سکسیونرهای رایج در کشور در دو سطح ولتاژ 24 و 36 کیلوولت و در برخی موارد 12 کیلوولت طراحی و عرضه می شوند. از طرفی عمده سطح جریانی مورد نیاز شبکه توزیع هوایی کشور 630 آمپر و به ندرت 1250 آمپر می باشد.

طراحی سکسیونر هوایی گازی قابل قطع زیر بار هوایی پارس سویچ

در سکسیونر هوایی گازي سرتیري پارس سویچ یک سویچ نوع پافرسه فاز، در داخل تانکی از جنس فولاد زنگ نزن به ضخامت 4-3 میلیمترکه با گاز SF6 پر شده است، نصب می گردد. طراحی تانک به گونه اي است که امنیت کاربر را حتی در شرایط بروز کلیه خطاها و عیوب داخلی، تضمین می کند. مکانیزم فنري این سویچ مستقل از سرعت قطع و وصل دستی اپراتور می باشد و با سرعت مناسب قطع و وصل کنتاکتها، قطع بار نامی و وصل تحت شرایط عیب مطمئن را ارائه می کند. ترمینال خروجی بوشینگ های سکسیونر هوایی گازی قابل قطع زیر بار هوایی پارس سویچ با پوشش نقره و قلع به همراه بست آلومینیومی یا کلمپ نوع بی متال بوده و امکان اتصال انواع کابلها و شینه ها را میسر می سازد.  در سکسیونر هوایی PGL از 6 عدد بوشینگ استاندارد سري 400 نوع پلاگین اپوکسی و مناسب براي سرکابل چپقی، استفاده شده است و مقره هاي خارجی از جنس سیلیکون رابر بر روي آن قرار می گیرد. سکسیونر هوایی به همراه تجهیزات نگهدارنده جهت نصب تحویل می شود که همه قطعات آن با پوشش گالوانیزه گرم می باشند.

متعلقات سکسیونر هوایی قابل قطع زیر بار گازی پارس سویچ (PGL)

  • شمارنده: جهت اطلاع و نمایش تعداد عملکرد سکسیونر در بهره برداري می باشد.
  • دیسک ایمنی: دیسک ایمنی براي جلوگیري از انفجار بدنه در برابر افزایش فشار گاز احتمالی داخل تانک در نظر گرفته شده است و در فشار حدود 5-7 بار عمل می کند.
  • نشان دهنده موقعیت قطع و وصل: این نشانگر مستقیما به شفت مکانیزم متصل بوده و به وضوح وضعیت کنتاکت هاي سکسیونر هوایی را نشان می دهد. نمادهاي نشانگر و رنگ هاي منعکس کننده آن، حتی در شب با یک چراغ قوه به سادگی قابل رویت هستند.

استاندارد سکسیونر هوایی قابل قطع زیر بار گازی هوایی پارس سویچ (PGL)

سکسیونر هوایی قابل قطع زیر بار گازی هوایی پارس سویچ PGL مطابق استاندارد 103-62271 IEC طراحی و ساخته شده و در آزمایشگاه بین المللی مستقل تایپ تست شده است. کلیه سکسیونرهاي تولیدي پارس سویچ طبق استاندارد فوق، قبل از تحویل تحت آزمایش های روتین تست قرار می گیرند.

نحوه عملکرد سکسیونر هوایی قابل قطع زیر بار گازی پارس سویچ (PGL)

  • وصل

با کشیدن انتهاي سمت راست اهرم فرمان به پایین در یک حرکت ثابت و پیوسته شفت خروجی را در جهت عقربه هاي ساعت در حدود 80 درجه بگردانید. وقتی که نشانگر وضعیت حالت وصل را نشان دهد سکسیونر هوایی وصل شده است.

  • قطع

با کشیدن انتهاي سمت چپ اهرم فرمان به پایین در یک حرکت ثابت وپیوسته شفت خروجی را در جهت خلاف عقربه هاي ساعت در حدود 80 درجه بگردانید. وقتی که نشانگر وضعیت حالت قطع را نشان دهد سکسیونر هوایی قطع شده است.

مکانیزم فرمان عملکرد سکسیونر هوایی قابل قطع زیر بار گازی پارس سویچ (PGL)

مکانیزم فرمان دستی با قابلیت عملکرد با چوب پرچ:

مکانیزم نصب شده در سکسیونر هوایی قابل قطع زیر بار گازی دستی (ساد) پارس سویچ با قابلیت عملکرد با چوب پرچ، نوع فنري بوده که در این نوع مکانیزم، فنر توسط اپراتور به صورت دستی (با نیروی دست) شارژ و پس از لحظه عبور محور فنر از محور اهرم گرداننده، انرژي فنر آزاد شده و سبب تغییر وضعیت سکسیونر هوایی می شود. سرعت حرکت کنتاکت ها مستقل از سرعت عملگر می باشد.

مکانیزم فرمان موتوري:

تغییر وضعیت اهرم ها و قطع و وصل سکسیونر هوایی توسط نیروی حاصل از الکتروموتور تعبیه شده در سکسیونر هوایی صورت می گیرد. یک تابلو کنترل در پای تیر که به سکسیونر توسط کابل های رابط متصل است، جهت کنترل وضعیت سکسیونر هوایی در دسترس اپراتور قرار می گیرد. الکتروموتور تک فاز با ولتاژ عموما 220 ولت در داخل محفظه ای در قسمت جلوی سکسیونر هوایی پیش بینی می شود.

سکسیونر هوایی با مکانیزم دستی PGL براحتی قابلیت اضافه شدن تجهیزات موتوري را دارد. ترمینالهاي پلاگین ضدآب، امکان اتصالات الکتریکی مجموعه را به تابلوکنترل در قسمت پایین تیر فراهم می سازد.

در سکسیونر هوایی با مکانیزم عملکرد موتوری، عملکرد دستی همانند حالت دستی با چوب پرچ نیز انجام پذیر است.

تجهیزات انتخابی سکسیونر قابل قطع زیر بار گازی هوایی پارس سویچ (PGL)

کنتاکت کمکی:

می توان وضعیت کنتاکتها را به صورت دیجیتالی توسط کنتاکت کمکی در داخل مکانیزم نصب و با استفاده از سوکتهاي خارجیPGL ، در اختیار داشت و یا با استفاده از تجهیزات فرستنده اطلاعات از قبیل RTU) و رادیو مودم و خط تلفن( اقدام به ارسال اطلاعات آن نمود .

دانسیته سویچ:

یک دستگاه استاندارد هشدار دهنده افت فشار گاز که داراي سیستم جبران کننده حرارتی براي تطبیق فشار گاز با دماي محیط است که سیم بندي شده و به ترمینال متصل می باشد. کنتاکت دانسیته سویچ موقعی که فشار تانک در دماي 20 درجه سانتیگراد به 1.9 بار برسد تغییر وضعیت می دهد.

ترانس ولتاژ تغذیه بیرونی (PT):

ترانس ولتاژ تغذیه بیرونی خشک (اپوکسی رزین) دو فاز با بردن 300 الی 500 ولت آمپر و نسبت تبدیل 0.22/ 20 کیلوولت ساخت شرکت نیرو ترانس که به همراه براکت هاي نصب، جهت تغذیه تجهیزات منصوبه درکابین و هیترهاي ضد رطوبت در کابین و مکانیزم فرمان استفاده می شود .

ترانس جریان (CT):

ترانس هاي جریان قابل نصب نوع حلقوي خارجی بوده که در دور بوشینگ، با حفاظ و عایق بندي مناسب قرار داده شده است.

قفل افت فشار:

سیستم قفل افت فشار بر پایه اختلاف فشار بین گاز داخل تانک سکسیونر و هواي محیط عمل می کند و داراي نشانگر(پرچم) نیز می باشد.

قفل ایمنی:

قفل ایمنی بر روي مکانیزم فرمان نصب می شود و در حالت قفل، زبانه با صفحه واقع در پشت اهرم دستی درگیر شده و از عملکرد ناخواسته سکسیونر بصورت مکانیکی جلوگیري می کند.

گیج فشار گاز:

یک دستگاه مانومتر جبران حرارتی شده (دانسیته متر) بر روي شیر تزریق گاز در زیر تانک قابل نصب می باشد و می تواند براي نشان دهنده محلی استفاده شود. محدوده سبز نشانگر فشار نرمال تانک سکسیونر و محدوده قرمز نشانگر فشار تانک در حد کمتر از نرمال می باشد.

تابلو کنترل و RTU :

محفظه تابلو از مواد آلومینیوم با پوشش رنگ الکتروستاتیکی می باشد و درجه حفاظت آن 55 IP است. تجهیزات اصلی تابلو شامل مدارهای فرمان براي قطع و وصل سکسیونر، شارژر، باطري، میکروسویچ هاي کنترل پانل، سیستم کنترل دماي تابلو و باطري،  RTU و مودم است که به همراه یک نسخه نرم افزار اختصاصی تحویل می شود. (مودم و نرم افزار بنا به سفارش)

با تابلو فوق امکان عملکرد و کنترل سکسیونر تحت پروتکل هاي استاندارد با استفاده از شبکه مخابراتی GSM واز طریق SMS و GPRS با استفاده از نرم افزار نصب شده در مرکز کنترل وجود دارد.

تابلو کنترل و RTU سکسیونر هوایی گازی قابل قطع زیر بار دارای اتوماسیون (هوشمند) پارس سویچ

قابلیت هاي تابلو کنترل و نرم افزار:

  • قطع و وصل سکسیونر از راه دور
  • تشخیص قطع ولتاژ شبکه
  • داراي عملکرد Remote/Local
  • مانیتورینگ اطلاعات المان هاي تابلو کنترل از قبیل وضعیت باطري، شارژر، فیوزها و کنتاکت هاي کمکی سکسیونر
  • مانیتورینگ افت فشار گاز سکسیونر و قفل ایمنی
  • اندازه گیري جریان هر سه فاز سکسیونر به صورت مجزا
  • امکان استفاده سیستم مانیتورینگ از بستر GPRS و SMS بصورت همزمان و هوشمند
  • نرم افزار اختصاصی با قابلیت رسم نقشه تک خطی و انضمام به سایر سیستم هاي( SCADA بنا به سفارش)
  • گزارش گیري از وقایع و پارامترهاي شبکه امکان تجهیز تابلو به رله) sectionalizer در صورت سفارش)

مزایاي اضافه شدن رله سکشنلایزر (Sectionalizer) به تابلو کنترل:

  • تشخیص خطاي اضافه جریان (OC- Over Current) و خطای زمین (EF- Earth Fault)
  • تشخیص خطاي گذرا و ماندگار
  • قابلیت سکشنالایزینگ (جداسازي ناحیه خطا به صورت خودکار با هماهنگی کامل با ریکلوز)
  • تشخیص و مانیتورینگ عملکرد ریکلوزر بالا دستی
  • با نصب مودم ارسال اطلاعات امکانپذیر می شود.
  • ماژول CVD

با توجه به خازنی بودن بوشینگ ها در سکسیونر هوایی PGL با نصب ماژول  CVD امکان مانیتورینگ ولتاژ خط و سایر پارامتر هاي خط میسر می شود.

مزایاي سکسیونر هوایی قابل قطع زیر بار گازی پارس سویچ (PGL)

سکسیونر هوایی PGL بر مبناي آخرین تحقیقات روز طراحی شده و مزایاي زیر را در بردارد:

  • قطع بدون قوس مجدد جریان هاي بار به دلیل قدرت بالاي ذاتی گاز SF6 و حرکت بهینه کنتاکت ها
  • اضافه ولتاژهاي کم در زمان قطع بارهاي القایی بعلت قطع بهینه در جریان صفر
  • سطح نویز کم و مناسب براي نصب در مناطق مسکونی
  • نصب و راه اندازي ساده به دلیل انجام کلیه تست ها در کارخانه پارس سویچ و تحویل به صورت مجموعه هاي قابل اتصال آسان
  • تحمل قدرت زلزله بالا به علت طراحی بهینه
  • انجام عملکردهایی با قابلیت بالا و بی نیاز از تعمیرات دوره اي حتی در شرایط سخت از قبیل آلودگی هاي صنعتی خورنده، آلودگی ساحلی و مناطق سرد و یا برفی می باشد
  • استفاده ازبوشینگ هاي پلاگین (plugin) اپوکسی با روکش از مقره ي خارجی سیلیکون رابر
  • قابلیت نصب افقی بر روي تیر و زیر بازوهاي متقاطع
  • استقامت عایقی بالا حتی با گاز SF6 در حد فشار اتمسفر بعلت فاصله مناسب کنتاکت ها
  • قدرت وصل بالا و مناسب براي شرایط سخت (شبکه هاي موازی )
  • مستقل بودن سرعت قطع و وصل سکسیونر از سرعت عملکرد دستی اپراتور
پیمایش به بالا