قبل از خرید ترانس ایران ترانسفو ، ظرفيت ترانس را چگونه تعيين کنیم؟

کاردان ترانس نمایندگی ایران ترانسفو

انواع ترانسفورماتور توزیع ، ترانس کم تلفات ، ترانس خشک

ترانسفورماتور هرمتیک ، ترانس تکفاز

قبل از خرید ترانس ایران ترانسفو، ظرفيت ترانس را چگونه تعيين کنیم؟

همواره یکی از سوالات مشتریان برای خرید ترانس ایران ترانسفو، در خصوص انتخاب قدرت یا ظرفیت ترانس است. اینکه چه ظرفیت یا به اصطلاح رایج بین مصرف کنندگان، چه قدرت و توانی را برای خرید انتخاب کنند؟

به این ترتیب دو روش ساده و سنتی در دسترس را به مشترکین برای برآورد تقریبی ظرفیت مورد نیاز جهت خرید ترانس ایران ترانسفو پیشنهاد می کنیم. پیش از آن نیاز است مشترکین محترم با مفهموم چند اصطلاح فنی الکتریکی مربوطه به شرح زیر آشنا شوند:

آشنایی مفاهیم اصطلاحات فنی مرتبط:

  • جریان: به عبارت ساده جاری شدن بارهای الکتریکی در یک هادی یا سیم برای طی مسیری بین دو نقطه می باشد که آن دو نقطه یا مبدا و مقصد می تواند از یک پست برق به یک کارخانه یا بین دو پست برق باشد. در واقع میزان برقی که در یک واحد مشخصی از زمان از یک مسیر مانند سیم برق عبور می کند تا در مقصد (مثلا یک دستگاه برقی مثل جاروبرقی در منزل یا ماشین تراش یک کارگاه) به مصرف برسد. جریان یکی از کاربردی ترین پارامترهای الکتریکی است و واحد آن آمپر است.
  • ولتاژ: برای ایجاد جریان الکتریکی در یک مسیر و بین دو نقطه، نیاز به ایجاد فشار توسط نیروی محرکه ای داریم (مانند فشار آب در یک لوله جهت جابجایی یا ایجاد جریان آب در مسیر لوله) که آن اختلاف پتانسیل دو نقطه یا به عبارتی ولتاژ است. ولتاژ همان کار لازم برای جابجایی بارهای الکتریکی و ایجاد جریان را انجام می دهد. واحد ولتاژ، “ولت” می باشد.
  • توان الکتریکی: نرخ انرژی یا کاری است که تولید یا مصرف می شود. توان الکتریکی حاصلضرب ولتاژ در جریان است و برای همه دستگاه های برقی این مقدار مشخص و قابل محاسبه می باشد. واحد توان الکتریکی “ولت آمپر”، “وات” یا “وار” می باشد که به ترتیت توان ظاهری، توان حقیقی و توان غیر حقیقی می باشند.
  • بار: به کلیه مصرف کننده های الکتریکی از یک ریش تراش خانگی تا یک موتور الکتریکی عظیم، در اصطلاح مهندسی برق، “بار” گفته می شود.
  • ظرفیت یا قدرت ترانسفورماتور: هر ترانسفورماتور یک ظرفیت یا توان ظاهری دارد که بیان کننده میزان حداکثر انرژی و توانی است که آن ترانسفورماتور امکان انتقال آن را به مشترک دارد. ظرفیت به عبارت ساده همان توان الکتریکی ظاهری ترانس است و واحد اندازه گیری آن، “ولت آمپر” که حاصلضرب ولتاژ (ولت) در جریان (آمپر) می باشد.
  • ضریب همزمانی: به دلیل عدم استفاده همزمان کلیه مصرف کننده های الکتریکی در یک مجموعه، در محاسبه حداکثر جریان یا توان مورد نیاز آن مجموعه باید از ضریبی استفاده شود که میزان مصرف واقعی همزمان را نتیجه دهد. برای مثال تنها در یک شرایط نادر ممکن است در یک منزل علاوه بر یخچال، همزمان تلویزیون، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، کولر، هود و هواکش ها، جاروبرقی، همه لامپ ها و چراغ ها و سایر لوازم با هم روشن و در حال مصرف انرژی باشند. مقدار ضریب توان عددی کمتر از یک می باشد و در صورتی که  در عدد مجموع توان یا جریان کلیه مصرف کننده ها ضرب شود، مقدار آن را کمتر خواهد کرد. ضریب همزمانی شاخص مهمی در محاسبات فنی می باشد و همواره در خصوص محاسبه دقیق آن مطالعات و مقالات زیادی تهیه و منتشر می شود. اما در صورت محاسبه سرانگشتی، می توان از جدول ضریب همزمانی تقریبی که  برای گروه های مختلف مصارف ارائه شده است، استفاده نمود:
نوع مصرف ضریب همزمانی
خانگی ۰٫۲۵-۰٫۳۵
عمومی ۰٫۷-۰٫۸۵
تجاری ۰٫۵-۰٫۶۵
صنعتی ۰٫۹-۱٫۰

روش های دستیابی به ظرفیت مورد نیاز برای خرید ترانس ایران ترانسفو:

توجه: قبل از خرید ترانس ایران ترانسفو تعیین ظرفیت ترانس مورد نیاز می بایست به دقت بررسی شود تا پس از خرید ترانس ایران ترانسفو دچار مشکل نشوید.

روش اول: برآورد ظرفیت (قدرت) ترانس ایران ترانسفو بر اساس حداکثر جریان مورد نیاز به منظور خرید ترانس ایران ترانسفو

طبق استاندارد همه تجهیزات و لوازم الکتریکی می بایست یک پلاک مشخصات داشته باشند که روی آن سه پارمتر مهم الکتریکی ولتاژ، جریان و توان روی آن درج شده باشد. یعنی با چه ولتاژی کار می کند و حداکثر جریان و توان مصرفی آن چقدر است؟ به این ترتیب چنانچه یک مشترک بتواند حداکثر جریان کلیه بارهای مصرفی خود را به دست آورده و با هم جمع کند می تواند از روی جدول مشخصات ترانس های ایران ترانسفو ، به صورت تقریبی ترانس مناسب نیاز خود را انتخاب کند.

گام اول: مشترک می بایست فهرست کلیه تجهیزات برقی خود که قرار است به منظور تامین انرژی برق آنها، خرید ترانس ایران ترانسفو انجام شود را تهیه کند.

گام دوم: جریان مصرفی تجهیزات یادشده را از روی پلاک آنها برداشت و مجموع آنها را محاسبه کند.

گام سوم: به جدول زیر که در آن حداکثر جریان خروجی کلیه ردیف های ترانس های توزیع شرکت ایران ترانسفو آورده شده مراجعه و در ستون جریان، مقداری که مجموع محاسبه شده در مرحله قبل را پوشش دهد (یعنی برابر یا بیشتر از آن است) را انتخاب و ظرفیت مورد نیاز را مشخص نماید.

ظرفیت (KVA) جریان خروجی (A) ظرفیت (KVA) جریان خروجی (A)
۲۵ ۳۶ ۴۰۰ ۵۷۷
۵۰ ۷۲ ۵۰۰ ۷۲۲
۱۰۰ ۱۴۴ ۶۳۰ ۹۰۹
۱۲۵ ۱۸۰ ۸۰۰ ۱,۱۵۵
۱۶۰ ۲۳۱ ۱۰۰۰ ۱,۴۴۳
۲۰۰ ۲۸۹ ۱۲۵۰ ۱,۸۰۴
۲۵۰ ۳۶۱ ۱۶۰۰ ۲,۳۰۹
۳۱۵ ۴۵۵ ۲۰۰۰ ۲,۸۸۷

نکات:

  • متقاضی می بایست تجهیزاتی که قرار نیست همزمان برقدار باشند را از فهرست جریان مورد نیاز خارج کند. برای مثال چنانچه دو الکتروموتور در کارخانه ای وجود دارد که فقط نیاز است یکی از آنها فعال باشد و دیگری رزرو می باشد، محاسبه جریان یکی از آنها کافی است. همچنین می تواند پس از به دست آوردن مجموع جریان ها از ضریب همزمانی قید شده در جداول بالا متناسب با گروه مصرفی خود استفاده کند. اگر این اقدام انجام نشود در خرید ترانس ایران ترانسفو ، ترانس با قدرت بالاتر را انتخاب می کنید که هزینه بیشتری به همراه خواهد داشت.

مثال: چنانچه مصرف کننده یک کارخانه است و مجموع جریان کلیه تجهیزات آن 200 آمپر شده است، از جدول بالا که ضریب همزمانی گروه صنعتی را بین 0.9 الی 1 تعیین نموده، عدد 0.95 را به صورت تقریبی در نظر گرفته و در اینصورت مجموع جریان مورد نیاز واقعی تر آن می شود 190= 0.95* 200 آمپر.

  • در جدول مذکور حداکثر جریان خروجی (جریان ثانویه) ترانسفورماتورهای نرمال روغنی بیست کیلوولت که به صورت سه فاز ارائه شده است. بنابراین چنانچه مشترکین هم بار سه فاز دارند و هم تکفاز، می باست مجموع جریان های تکفاز مورد نیاز خود را تقسیم بر سه کنند و به مجموع جریان های سه فاز خود اضافه و سپس به جدول مراجعه کنند.

مثال: در یک مجموعه تولیدی تعدادی الکتروموتور سه فاز به مجموع جریان 44 آمپر و سایر تجهیزات و سیستم روشنایی تکفاز به مجموع 24 آمپر نیاز دارد. بنابراین این مجموعه به 62 آمپر جریان سه فاز نیاز دارد. با مراجعه به جدول فوق می بایست ترانس 50 کیلوولت آمپر را انتخاب کند که امکان جریان دهی حداکثر 72 آمپر در خروجی به این مجموعه را دارد.

“توجه: این یک روش براوردی بسیار ساده بدون در نظر گرفتن اصول مهندسی و جزییات مهم از قبیل مقدار دقیق تر ضریب همزمانی، تاثیرات محیطی و … می باشد.”

روش دوم: برآورد ظرفیت ترانس ایران ترانسفو بر اساس حداکثر توان حقیقی مورد نیاز به منظور خرید ترانس ایران ترانسفو

در صورتی که توان مصرفی مجموع بارهایی که قرار است برای آنها ترانسفورماتور تهیه شود، در دسترس و محاسبه شده باشد، می توان ظرفیت یا کیلوولت آمپر ترانسفورماتور را با رابطه زیر به صورت تقریبی محاسبه نمود:

ST= (PT *α)/(cosҩ*β)

ST ظرفیت ترانسفورماتور به کیلوولت آمپر

PT  مجموع توان مصرفی بارها به کیلووات

α  ضریب همزمانی (مطابق جدول ارائه شده)

Β  ضریب بهره برداری ترانسفورماتور است که به طور متوسط و استاندارد مقدار آن را می توان ۰٫۸۵ در نظر گرفت

Cosҩ ضریب قدرت در نقاط مختلف و برای بارهای مختلف متفاوت است. برای نمونه جدول زیر مقدار متوسط ضریب توان در برخی صنایع و مصارف عمومی را آورده است:

نوع مصرف محدوده ضریب قدرت
صنعت ساخت خودرو و قطعات آن ۰٫۷۵-۰٫۸۵
صنعت سیمان ۰٫۸-۰٫۸۵
صنعت پتروشیمی ۰٫۶۵-۰٫۷۵
صنعت پوشاک ۰٫۳۵-۰٫۶
صنایع ریخته گری ۰٫۷۵-۰٫۸۰
صنایع پلاستیک ۰٫۷۵-۰٫۸۰
صنایع رنگ سازی ۰٫۶۵-۰٫۷۰
میادین نفتی (پمپاژ) ۰٫۴-۰٫۶
معادن ذغال سنگ ۰٫۶۵-۰٫۸
بیمارستان ها ۰٫۷۵-۰٫۸۰
ساختمان های اداری ۰٫۸-۰٫۹

 

به این ترتیب با محاسبه توان و بکارگیری ضرایب طبق توضیحات می توان ظرفیت مورد نیاز را محاسبه نمود که پس از محاسبه کافی است از میان ظرفیت هایی استاندارد کارخانه، نمونه برابر یا بیشتر از ظرفیت محاسبه شده را انتخاب نمود:

مثال: چنانچه مجموع توان بارهای مورد تغذیه یک کارگاه ریخته گری 200 کیلووات باشد، ظرفیت برآوردی سرانگشتی ترانسفورماتور برابر خواهد بود با:

ضریب همزمانی را طبق جدول 0.95 و ضریب بهره برداری 0.85 و ضریب توان را مطابق جدول 0.77 در نظر می گیریم، خواهیم داشت:

S=(200*0.95)/(0.85*0.77)=290 KVA

با مراجعه جدول ظرفیت ترانسفورماتورهای استاندارد ملاحظه می شود که ترانسفورماتور  315 کیلوولت آمپر انتخاب صحیحی برای مصرف یادشده می باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا خرید ترانسفورماتورهای ایران ترانسفو ، ترانسفورماتور توزیع ، ترانس کم تلفات ، ترانس خشک ، ترانسفورماتور هرمتیک ، ترانس تکفاز با کارشناسان کاردان ترانس ( نماینده ایران ترانسفو ) تماس حاصل فرمایید.

فروشگاه آنلاین ترانس ایران ترانسفو

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا